Κυριακή 9 Μαΐου 2010

Τιμολογούν το Ίντερνετ τις διαφημίσεις της τηλεόρασης

Στις διαδικτυακές τους πύλες «φορτώνουν» την τιμολόγηση μεγάλου μέρους διαφημίσεων κανάλια, ραδιόφωνα και εφημερίδες (με ελάχιστες εξαιρέσεις), με αποτέλεσμα διαφημιστικές εταιρείες και διαφημιζόμενοι να αποφεύγουν την καταβολή αγγελιοσήμου και τα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας να χάνουν εκατομμύρια ευρώ.

Το «κόλπο» λειτουργεί ως εξής: οι διαφημιστικές εταιρείες ζητούν υπερτιμολόγηση των διαφημίσεων στους δικτυακούς τόπους και αντίστοιχη υποτιμολόγηση των διαφημίσεων που δημοσιεύονται στις έντυπες εκδόσεις ή στις τηλεοράσεις και στα ραδιόφωνα. Με αυτό τον τρόπο, οι διαφημιστικές και οι πελάτες τους διαθέτουν μεν το ίδιο ποσό για προβολή, ωστόσο, γλιτώνουν σημαντικό μέρος του αγγελιόσημου.

Οι διαφημίσεις στα ΜΜΕ επιβαρύνονται με το λεγόμενο αγγελιόσημο (20% της αξίας της καταχώρισης στον τύπο και 21,5% των σποτ σε ραδιοτηλεοπτικά Μέσα), κάτι όμως που δεν συμβαίνει με το Ιντερνετ. Κάποιοι θεωρούν ότι πρέπει να υπάρξει άμεσα νομοθετική ρύθμιση που να ξεκαθαρίσει το θέμα. Ορισμένοι επισημαίνουν ότι και με την υπάρχουσα νομοθεσία έπρεπε να παρακρατείται αγγελιόσημο και στις διαφημίσεις στο Διαδίκτυο, καθώς προβλέπεται. Αλλωστε, το Ιντερνετ είναι απλώς ο δίαυλος μέσα από τον οποίο περνάνε ΜΜΕ όλων των ειδών.

Μαύρη τρύπα

Το ζήτημα πάντως πρέπει να ξεκαθαριστεί σύντομα, καθώς φαίνεται να έχει δημιουργηθεί μια... μαύρη τρύπα με τις διαφημιστικές εταιρείες να ζητούν από τα ΜΜΕ να τιμολογούν τις διαφημίσεις στους διαδικτυακούς τους τόπους ώστε να μην επιβαρύνονται με αγγελιόσημο, με αποτέλεσμα να χάνονται εκατομμύρια ευρώ από τα ασφαλιστικά ταμεία (ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΕΔΟΕΑΠ) των εργαζομένων στα Μέσα. Να ξεκαθαρίσουμε ότι το αγγελιόσημο είναι κοινωνικός πόρος και αντικαθιστά εργοδοτικές και κρατικές εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία οι οποίες δεν καταβάλλονται. Δεν υπάρχει δηλαδή, η γνωστή τριμερής χρηματοδότηση των άλλων ασφαλιστικών ταμείων.

Οι στρεβλώσεις που δημιουργούνται στην αγορά είναι πλέον μεγάλες καθώς με τη μη καταβολή αγγελιοσήμου από τις καταχωρίσεις στο Διαδίκτυο υπάρχει εισφοροδιαφυγή, ενώ παρατηρούνται και «καπέλα» στις διαφημιστικές καταχωρίσεις.

Κι αυτό διότι όταν δεν παρακρατείται αγγελιόσημο ο διαφημιζόμενος δεν ενημερώνεται από το συναλασσόμενο Μέσο, το οποίο σε διαφορετική περίπτωση είναι υποχρεωμένο να αποστείλει και σε αυτόν αντίγραφο του σχετικού τιμολογίου που εκδίδει στη διαφημιστική εταιρεία. Οταν μάλιστα δεν παρακρατείται αγγελιόσημο δεν αποστέλλονται και οι συμπληρωματικοί τιμοκατάλογοι διαφημιστικής χρέωσης ανά πελάτη στις ΔΟΥ. Κάτι που δημιουργεί και συνθήκες αδιαφάνειας.

Εισφοροδιαφυγή

Κυβερνητικοί παράγοντες εκφράζουν φόβους ότι αυτό που συμβαίνει στο Διαδίκτυο μπορεί να θεωρηθεί και κίνητρο εισφοροδιαφυγής γι' αυτό και πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση φαίνεται να το έχει αντιληφθεί και να σχεδιάζει σχετική νομοθετική παρέμβαση, η οποία δεν αποκλείεται να περάσει μέσα στο επόμενο τρίμηνο ώστε να ξεκαθαριστεί ότι οι διαφημιστικές καταχωρίσεις στο Ιντερνετ επιβαρύνονται με αγγελιόσημο.

Το θέμα έχει κριθεί σοβαρό και επείγον, ενώ ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γ. Κουτρουμάνης έχει πει ότι θα το θέσει σύντομα σε δημόσια διαβούλευση. Ενα από τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι το αν και πώς οι διαδικυτακοί τόποι μπορούν να χαρακτηριστούν Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης έχει θέσει σχετικό ερώτημα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και αναμένεται απάντηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Εργασίας έχει βρει λύση, θεωρώντας ότι από τη στιγμή που οι εργαζόμενοι σε αυτά ασφαλίζονται σε ΕΤΑΠ-ΜΜΕ εξ αυτού τεκμαίρεται ότι πρόκειται για ΜΜΕ. Πρέπει όμως να ξεκαθαριστεί ότι και όποιος προσλαμβάνεται σε αυτά πρέπει άμεσα να ασφαλίζεται σε ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, καθώς οι διαδικτυακοί τόποι είναι σαφέστατα μετεξέλιξη των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας.

E-Net

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου